Botox

BOTOX

Toksyna botulinowa jest toksyną biologiczną wytwarzaną przez beztlenową pałeczkę Clostridium botulinum. Jest ona jest najsilniejszą znaną toksyną biologiczną.

Działanie botoksu

Toksyna botulinowa blokuje przechodzenie bodźców z nerwów do mięśni twarzy, które są ściśle powiązane z liniami wyrazu twarzy. Preparat ten działa jedynie w obrębie mięśni, do których został wstrzyknięty, zapobiegając skurczowi tych mięśni oraz marszczeniu się skóry, prowadząc tym samym do rozluźnienia mięśnia i znajdującej się nad nim skóry. Efekt działania toksyny pojawia się stopniowo a przywrócenie funkcji zakończeń nerwowo mięśniowych zachodzi po około 4-6 miesiącach. W efekcie działania toksyny botulinowej wyraz twarzy nie zmienia się, natomiast zmarszczki znikają.

Preparat, który zawiera jad kiełbasiany (Botox, Bocouture, Dysport, Azzalure) jest wstrzykiwany w kilka miejsc na twarzy przy użyciu jednorazowej strzykawki zaopatrzonej w bardzo cienką igłę. Podczas wykonywania zabiegu botoksem pacjent powinien znajdować się z w pozycji siedzącej. Zabieg trwa około 5-10 minut w zależności od liczby leczonych miejsc. Preparat zaczyna działać po ok. 2-3 dniach od wstrzyknięcia, a pełen efekt leczenia może być widoczny do 10-14 dni. Zabieg nie wymaga znieczulenia miejscowego, bezpośrednio po nim można podjąć zwykłą aktywność. Ból związany z tym zabiegiem jest naprawdę minimalny. Wielu pacjentów porównuje go do ugryzienia przez mrówkę.

Na jakie okolice wykonywany jest zabieg

Toksyna botulinowa jest stosowana w usuwaniu tzw. kurzych łapek czyli zmarszczek przy zewnętrznych kącikach oczu, zmarszczek między brwiami tzw. lwiej zmarszczki, poziomych linii na czole lub linii śmiechu między oczami. Preparat ten jest również coraz częściej stosowany w celu wygładzenia linii szyi oraz unoszenia brwi, celem nadania im młodszego wyglądu i złagodzenia wyrazu oczu.

• ciąża, karmienie piersią
    • choroby układu sercowo- naczyniowego
    • uczulenie na albuminę ludzką
    • przewlekłe choroby autoimmunologiczne
    • przyjmowanie leków przeciwbólowych, przeciwgorączkowych
    • przyjmowanie antybiotyków aminoglikozydowych
    • choroby płytki mięśniowo-nerwowej
    • zażywanie leków regulujących akcję serca, np chinidyna
    • choroby układy nerwowego, np choroba Alzheimera, stwardnienie rozsiane,choroba Parkinsona etc.

Ważne informacje dotyczące zabiegu

Osoby przyjmujące witaminę E, suplementy witaminowe, zioła typu dziurawiec oraz leki przeciwzapalne powinny zaprzestać ich zażywania na dziesięć dni przed planowanym zabiegiem botoksem z powodu ryzyka wystąpienia efektów niepożądanych, włącznie z obniżeniem efektywności zabiegu.

Zabrania się spożywania alkoholu przed i po zabiegu.

Przez minimum 4 godziny po zabiegu nie powinno się schylać, dźwigać, masować miejsc poddanych zabiegowi. Zaleca się unikanie ciężkiego wysiłku bezpośrednio po zabiegu, oraz korzystania z solarium oraz sauny.