KOMPENDIUM

najnowocześniejsze metody leczenia
oraz skuteczne leczenie.

Hymenotomia – nacięcie błony dziewiczej

Hymenotomia to to zabieg wykonywany w przypadku grubej i ,,niepodatnej” lub całkowicie zarośniętej błony dziewiczej.

Wskazania do zabiegu hymenotomii mogą mieć dwa podłoża: medyczne i psychologiczne. W pierwszych wypadku pacjentki od urodzenia posiadają twardą błonę, która w dorosłym życiu uniemożliwia im odbycie stosunków seksualnych. Medycznym wskazaniem do wykonania hymenotomii jest również zarośnięcie błony dziewiczej, które rozpoznaje się u nastolatek – w istocie już miesiączkujących, u których krew miesiączkowa nie może wydostać się z pochwy i może prowadzić do gromadzenia się krwi w pochwie i macicy ,, hematometra”. W tej sytuacji pierwszym objawem jest ból w okresie pokwitania, który narasta wraz z wiekiem.

Hymenotomię przeprowadza się również na życzenie Pacjentki. Jest to argumentowane osobistymi preferencjami i obawami przed bólem/krwawieniem, który często bywa źródłem wycofania się z kontaktów płciowych. Niekiedy kobiety decydują się na zabieg hymenotomii w obawie przed bólem i krwawieniem związanym z pierwszym stosunkiem.

Efekty zabiegu to przede wszystkim: odzyskanie komfortu psychicznego, zniwelowanie bólu podczas współżycia, powrót do pełnej sprawności seksualnej.

Przygotowanie do zabiegu

Przed zabiegiem konieczna jest konsultacja z lekarzem specjalizującym się w zabiegach ginekologii estetycznej w naszej Klinice. Po konsultacji i ocenie problemu lekarz wspólnie z pacjentką zaproponuje najlepsza metodę wykonania zabiegu, opowie o efektach końcowych zabiegu i rekonwalescencji. Oceni też na ile zabieg może spełnić oczekiwania pacjentki oraz ustali ewentualny termin przeprowadzenia zabiegu.

Zabieg hymenotomii wykonuje się po miesiączce. Nie wymaga specjalnego przygotowania ze strony Pacjentki. Na tydzień przed planowanym terminem operacji nie wolno zażywać aspiryny ani jej pochodnych. Należy również ograniczyć palenie papierosów.

Przebieg zabiegu

Zabieg trwa od 20 do 40 minut.  Wykonuje go lekarz ginekolog specjalizujący się w zabiegach ginekologii estetycznej pracujący w naszej Klinice. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym i jest bezbolesny. Na początku pacjentce podawane jest znieczulenie miejscowe w formie specjalnie przygotowanej maści, która minimalizuje ból związany z wkłuwaniem igły do znieczulenia nasiękowego. Zabieg polega na gwiaździstym nacięciu błony dziewiczej. Nacięć dokonuje się za pomocą narzędzi elektrochirurgicznych lub przy pomocy lasera. W obydwu przypadkach poza cięciem tkanki minimalizuje się również ubytki krwi, na skutek działania hemostatycznego. Zabieg może być zakończony na tym etapie, lub poszerzony o usunięcie pozostałych fragmentów błony.

Kwalifikacji do hymenotomii dokonuje lekarz specjalista. Stosowany sprzęt do ich przeprowadzenia jest najwyższej klasy aparaturą. Używając tak zaawansowanych urządzeń przeprowadzane operacje mogą być prowadzone praktycznie bezkrwawo, a osiągany efekt może być najlepszym z możliwych.

Zalecenia po zabiegu:

Po zabiegu usunięcia lub nacięcia błony dziewiczej, po okresie obserwacji Pacjentka może wrócić do domu. Po kliku godzinach po zabiegu pacjentka może prowadzić normalny tryb życia. Dolegliwości bólowe i obrzęk, które mogą się utrzymywać do tygodnia po zabiegu można łagodzić za pomocą środków przeciwbólowych. Po ok. 4 tygodniach rany powinny się zagoić i można wtedy wrócić do aktywności seksualnej. Wizyta kontrolna w Klinice powinna mieć miejsce po tygodniu. Stosowanie się do zaleceń pozabiegowych ma istotny wpływ na przebieg procesu gojenia i efekt końcowy zabiegu. W okresie rekonwalescencji wskazane jest:

• unikać ciasnej bielizny ze sztucznych tkanin
  • nie stosować tamponów;
  • stosować abstynencję seksualną przez okres 4 tygodni;
  • szczególne dbać o higienę miejsc intymnych; podmywanie się po każdym korzystaniu z toalety

Ważne informacje

Czas trwania zabieguokoło 20-40 minut
Wymagane badaniagrupa krwi, morfologia, wskaźniki krzepnięcia (APTT i INR), kreatynina, poziom glukozy, elektrolity (Na, K), badanie ogólne moczu, szczepienie p/WZW B