Labioplastyka

Labiominoroplastyka jest zabiegiem chirurgicznym, który wykonywany jest w celu poprawy funkcjonalności i wyglądu warg sromowych. Podczas zabiegu labioplastyki chirurg wycina nadmiar tkanki i modeluje wargi sromowe, w taki sposób, żeby spełniały swoją funkcję i uzyskały prawidłowy wygląd. Zbyt duże wargi sromowe dla wielu kobiet mogą być przyczyną bólu przy wykonywaniu codziennych czynności. Często powodują również dyskomfort psychiczny, szczególnie w sytuacjach intymnych. Dlatego labioplastyka to niezwykle popularny zabieg wśród kobiet, które zastanawiają się nad zmianą kształtu i rozmiaru warg sromowych mniejszych.

Wskazania do wykonania labioplastyki

Niezadowolenie z wyglądu okolic intymnych, ból w okolicach sromu, dyskomfort podczas współżycia to najczęstsze wskazania do labioplastyki. Za duże wargi sromowe mogą przeszkadzać w codziennym życiu, a przede wszystkim są narażone na otarcia i powstawanie ran. Przerośnięte wargi sromowe mogą być również przyczyną częstych infekcji intymnych lub mniejszego zadowolenia z życia seksualnego. Częstym powodem decyzji o podaniu się zabiegowi są też względy estetyczne. Pacjentki wstydzą się nie tylko kontaktów intymnych (co czasem uniemożliwia w ogóle ich rozpoczęcie), ale także noszenia bikini czy innego obcisłego stroju.

Przygotowanie do zabiegu

Przed zabiegiem konieczna jest konsultacja z lekarzem specjalizującym się w zabiegach ginekologii estetycznej w naszej Klinice. Po konsultacji i ocenie problemu lekarz wspólnie z pacjentką zaproponuje najlepsza metodę wykonania zabiegu, opowie o efektach końcowych zabiegu i rekonwalescencji. Oceni też na ile zabieg może spełnić oczekiwania pacjentki oraz ustali ewentualny termin przeprowadzenia zabiegu.
Zabieg labioplastyki wykonuje się po miesiączce. Nie wymaga specjalnego przygotowania ze strony Pacjentki. Na tydzień przed planowanym terminem operacji nie wolno zażywać aspiryny ani jej pochodnych. Należy również ograniczyć palenie papierosów

Przebieg zabiegu labioplastyki

Zabieg trwa od 60 do 120 minut. Wykonuje go lekarz ginekolog specjalizujący się w zabiegach ginekologii estetycznej pracujący w naszej Klinice. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym i jest bezbolesny. Na początku pacjentce podawane jest znieczulenie miejscowe w formie specjalnie przygotowanej maści, która minimalizuje ból związany z wkłuwaniem igły do znieczulenia nasiękowego. Nacięć dokonuje się za pomocą narzędzi elektrochirurgicznych lub przy pomocy lasera. W obydwu przypadkach poza cięciem tkanki minimalizuje się również ubytki krwi, na skutek działania hemostatycznego.
Istnieje wiele technik tego zabiegu. Najczęściej stosowaną jest metoda klasyczna (edge resection, trymowanie), która polega na usunięciu brzegów warg sromowych mniejszych lub Wedge, czyli technika klinowej resekcji ( wycięcie tkanki w kształcie litery V). W labioplastyce najczęściej stosuje się szwy niewchłanialne, które trzeba usunąć po około 7 dniach. Kwalifikacji do labioplastyki dokonuje lekarz specjalista. Stosowany sprzęt do ich przeprowadzenia jest najwyższej klasy aparaturą. Używając tak zaawansowanych urządzeń przeprowadzane operacje mogą być prowadzone praktycznie bezkrwawo, a osiągany efekt może być najlepszym z możliwych.

Zalecenia po zabiegu labioplastyki

Po zabiegu labioplastyki, po okresie obserwacji Pacjentka może wrócić do domu. Po kliku godzinach po zabiegu pacjentka może prowadzić normalny tryb życia. Dolegliwości bólowe i obrzęk, które mogą się utrzymywać do tygodnia po zabiegu można łagodzić za pomocą środków przeciwbólowych. Po ok. 6 tygodniach rany powinny się zagoić i można wtedy wrócić do aktywności seksualne. Ostateczny efekt estetyczny należy ocenić najwcześniej po 3 miesiącach. Wizyta kontrolna w Klinice powinna mieć miejsce po tygodniu. Czasami konieczne może być usuniecie szwów. Stosowanie się do zaleceń pozabiegowych ma istotny wpływ na przebieg procesu gojenia i efekt końcowy zabiegu. W okresie rekonwalescencji wskazane jest:

• unikać ciasnej bielizny ze sztucznych tkanin
  • nie stosować tamponów;
  • abstynencja seksualna przez okres 6 tygodni;
  • szczególna dbałość o higienę miejsc intymnych; podmywanie się po każdym korzystaniu z toalety
  • unikanie gwałtownego wstawania przez okres 7 dni po zabiegu
  • unikanie aktywności fizycznej przez 4 tygodnie po zabiegu

Czas trwania zabiegu: około 60 – 120 minut