usunięcia kaszaka / gradówki

Usunięcia kaszaka / gradówki

Kaszak

Kaszak, zwany także cystą naskórkową czy torbielą to zmiana skórna powstająca na skutek zablokowania gruczołów łojowych lub mieszkowych. Zwykle przyjmuje postać niewielkich guzków wypełnionych masą rogową i łojową o kolorze ciała, z czasem ma żółte lub biały kolor. Kaszaki nie są zwykle bolesne, chyba że dojdzie do ich nadkażenia. Występować mogą u nastolatków w okresie dojrzewania a także u osób między 30 a 40 rokiem życia.  Zwykle są wynikiem ran, otarć, nieodpowiedniej higieny, zakażenia wirusem HPV, stosowaniem niewłaściwych kosmetyków. Mogą mieć także podłoże genetyczne.

PRZEBIEG ZABIEGUNie wolno usuwać je samodzielnie poprzez wyciskanie, doprowadzić to może do zakażenia i powstania blizny. Najskuteczniej jest usunąć kaszaka poprzez zabieg chirurgiczny, dzięki któremu uniknie się nawrotom. Zabieg, który przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym polega na nacięciu i usunięciu wszystkich elementów kaszaka.

Powikłania pozabiegowe:

Chirurgiczne usunięcie kaszaka charakteryzuje się bardzo dobrą skutecznością oraz niskim ryzykiem wystąpienia powikłań po przeprowadzonym zabiegu.

Jednym z możliwych powikłań jest te związane z procesem gojenia rany, czyli jej nadkażenie i nieprawidłowe gojenie. W przypadku znacznej infekcji w ranie, pacjentowi może zostać zalecona terapia antybiotykowa. Zdarza się to jednak rzadko. Najistotniejszym powikłaniem chirurgicznego usunięcia kaszaka jest jego późniejszy nawrót. Ryzyko zależy przede wszystkim od doszczętności wykonanego zabiegu. Kiedy chirurg dokładnie usunie całą zawartość torbieli łojowej wraz z jej całą otoczką, wówczas ryzyko nawrotu cysty naskórkowej jest minimalne. Pojawia się ono w przypadku niedoszczętnego wycięcia zmiany.